تجهیزات مرغداری در یک نگاه

این مقاله برای کسانی که در شروع مسیر پرورش طیور هستند و یا در آینده در این عرصه قصد فعالیت دارند بسیار مفید خواهد بود. در این مقاله بدون اتلاف وقت شما با لیست کامل تجهیزات مرغداری در یک نگاه  آشنا می شوید.

تجهیزات آبخوری

آبخوری دستی

این مدل آبخوری مدور است و دارای دو قسمت می باشد یک دهنه بلند به اسم کلاهک که برای پر کردن آب و یک کفی برای آزاد کردن آب استفاده میشود.
کفی و کلاهک از جنس پلاستیک بوده و در قطر و سایز های گوناگون (قطر 10 “، 12” ، 14 “و 16”) ارائه میشود. در برخی موارد یک حفاظ مجزا جهت جلوگیری از ورود پرندگان به درون آب نیز برای این ابخوری در نظر گرفته می شود.

مهمترین مزیت آبخوری دستی سهولت در دادن انواع ویتامین ها، پروبیوتیک ها، واکسن ها و دارو ها از طریق آب است. آبخوری های دستی با پلاستیک فشرده و با رنگ هایی با خلوص بالا ( اغلب قرمز ) در دسترس هستند.

آبخوری دستی 3 لیتری ستاره
آبخوری دستی 3 لیتری ستاره

آبخوری اتوماتیک آویز

این مدل ابخوری از جنس پلاستیک با درجه فشردگی بالا و به شکل ناقوس ساخته میشود و معمولا یک لوله مجزا به آن آویزان است. این نوع آبخوری ها بر میزان آب ورودی کنترل داشته و سطح آب را همیشه در حد مورد نیاز نگاه می دارند.
در این نوع آبخوری جریان آب به صورت دائمی وجود دارد تا پرندگان همیشه به آب دسترسی داشته باشند.
ارتفاع ظرفی که پرندگان از آن آب مینوشند با یک مکانیسم ساده و توسط یک گیره به راحتی قابل تنظیم است. پلاستیک هایی که برای این منظور استفاده میشود معمولا به رنگ های قرمز درخشان هستند تا توجه ماکیان مخصوصا مرغ ها را به خود جلب کند.

آبخوری سوپر جامبو
آبخوری سوپر جامبو

آبخوری نیپل

این مدل آبخوری هم در قفس ها و هم در مرغداری های صنعتی قابل استفاده است. جهت استفاده در مرغداری های صنعتی  یک کاپ یا کاسه نیپل به زیر نیپل نصب میشود تا از خیس شدن بستر مرغداری جلوگیری شود.

این نیپل ها در اثر نوک زدن پرنده ، آب را قطره قطره آزاد میکنند.
این مدل آبخوری مناسب برای انواع پرندگان است. به ازای هر 35 کیلو از پرنده یک عدد نیپل با آبدهی بالا کافی است.

آبخوری نیپل

تجهیزات دانخوری

دانخوری ها تجهیزاتی هستند که در دادن دانه به پرندگان مورد استفاده قرار میگیرند. تعداد دانخوری برای یک مرغداری کاملاً بستگی به تعداد طیور آن مرغداری دارد. این نکته حائز اهمیت است که همیشه دانخوری ها را پاکیزه نگه دارید تا از سلامت طیور خود اطمینان حاصل کنید.

دانخوری های خطی

انواع مختلف دانخوری های تراف یا کانالی با گارد های محافظ ( گریل) در دسترس است. همچنین پایه هایی برای تنظیم ارتفاع آن در نظر گرفته شده است.
پرندگان میتوانند در هر دو طرف دانخوری به صورت خطی بایستند و از دان استفاده کنند.

دانخوری دستی (آویز)

این دانخوری ها دستی بوده و می توانند 5 تا 12 کیلوگرم دانه را بسته به مدل دانخوری در مخروط خود نگه دارند.
دانه ها به آرامی با جاذبه به پایین می آید. متریال مورد استفاده در این نوع دانخوری پلاستیک های با کیفیت است.

به این نوع دانخوری به علت اویزان شدن از سقف دانخوری آویز نیز گفته میشود.
این دانخوری ها دارای ظرفیت های مختلفی هستند که بسته یه تعداد و سن پرندگانی که از آن تغذیه میکنند میتواند برای 4 تا 7 روز دانه در خودش ذخیره کند.
همچنین ارتفاع دانخوری به راحتی توسط مکانیسم گیره قابل تنظیم است.


رنگ این دانخوری ها نیز برای جلب توجه طیور اغلب قرمز است.
دانخوری های آویز به نسبت دانخوری های خطی میتواند برای پرندگان بیشتری را استفاده شوند. (حدود 30 درصد بیشتر)

دانخوری اتوماتیک

در این نوع از دانخوری ها  دان داخل کانال (تراف)  بوسیله زنجیر در سرتا سر مرغداری به صورت اتوماتیک توزیع میشود.

این نوع دانخوری با برق کار می کند و بسته به سن پرندگان می توان ارتفاع آن را تنظیم کرد.

تجهیزات گرمایش و هیترها

تنظیم دمای مرغداری به خصوص در فصول سرما از اهمیت بالایی برخوردار است. هیتر دستگاهی است که در تنظیم و افزایش درجه حرارت مرغداری مورد استفاده قرار می گیرد و به گرم نگه داشتن پرندگان هنگام سرد بودن هوا کمک می کند.

QG95 front
QG95 front

لامپهای قرمز مادون قرمز

این لامپ ها بازتابی بوده و از این رو دیگر نیازی به صفحات بازتابنده ندارد. لامپ های 150 و 250 واتی گرمای کافی برای حدود 150 تا 250 جوجه را فراهم میکند.

هیتر تابشی (مادر مصنوعی)

این نوع بازتابنده ها توانایی بازتاب نور و گرما را داشته و دارای صفحات مسطح مجهز به المنت های گرمایی یا لامپ های پیلوتی هستند. در برخی موارد دما سنج نیز برای ثبت دما در این نوع هیتر کار گذاشته میشود.
این نوع هیتر به جای آویزان شدن بر روی چهار پایه قرار میگیرد.

دیگر تجهیزات مرغداری

دستگاه جوجه کشی

از دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم مرغ ها به جوجه استفاده میشود . این دستگاه دما و شرایطی شبیه دمای بدن مرغ ایجاد کرده که باعث میشود تخم مرغ ها بعد از 21 روز تبدیل به جوجه شوند.

تله تخم گذار

مرغ ها به صورت غریزی عادت به تخمگذاری در یک جای معین دارند، از این رو در سالن های پرورش طیور و مرغداری های مرغ مادر از لانه تخمگذار یا تله تخمگذار استفاده میشود. جنس تله های تخمگذار از ورق گالوانیزه با ضخامت 0/80 میباشد و اندازه لانه ها 33*33 می باشد.این لانه های دارای پایه های فلزی است، همچنین جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به پرنده تمام لبه ها برگردان می باشد .

دستگاه پرکن

این دستگاه مرحله کندن پر مرغ را پس از ذبح به عهده دارد. استفاده از این دستگاه پروسه پر کنی را راحت تر و بهداشتی تز انجام میدهد.

هنگام استفاده از این دستگاه انسان ها باید لباس محافظ همانند کلاه، استین محافظ، چکمه و کاور بپوشند تا از انتقال بیماری از مرغ به انسان جلوگیری شود. همچنین مهم است که دست ها قبل از تماس با مرغ ضد عفونی شوند.

قفس ها و کوپ ها

از این قفس ها اغلب برای پرورش مرغ در مقیاس کوچک استفاده میشود.

دستگاه شست و شو تخم مرغ

دستگاه شست و شو تخم مرغ توسط پودر مخصوص تخم مرغ هارا شسته و تمیز میکند. از این دستگاه قبل از فرستادن تخم مرغ ها به مقصد مورد نظر استفاده میشود.

ترازو تخم مرغ

از ترازو تخم مرغ جهت وزن کردن تخم مرغ ها استفاده میشود.

این امر به مرغدار کمک میکند تا تخم مرغ هایی که به حد کافی بارور هستند را شناسایی کرده و در دستگاه جوجه کشی قرار دهد زیرا وزن تخم مرغ اگر از اندازه استاندارد آن کم تر باشد یعنی آن تخم مرغ توانایی تبدیل شدن به جوجه را نخواد داشت.

فن تهویه

فن تهویه برای اطمینان از حداکثر تهویه در مرغداری استفاده می شود. همچنین این فن در کاهش دمای مرغداری در هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

هواکش سه پره NTA3140
هواکش سه پره

شانه دستگاه جوجه کشی

از شانه برای جا دادن تخم مرغ ها در دستگاه جوجه کشی و یا جهت جا به جایی و حمل تخم مرغ ها استفاده میشود.

منبع: ecochickspoultry.com/a-list-of-poultry-farming-equipments-and-their-uses